ROMBERG'S 2021-2022 SEASON

CLAUDIO MARINI MADRE(a)TERRA

curated by Italo Bergantini and Gianluca Marziani

April - May 2022

ROOMBERG ROMBERG'S Project Space - Latina (Italy)

Invitation solo exhibition

Photo credits Marcello Scopelliti

EN_

Claudio Marini's MOTHERS are the liquid flags that have long accompanied his moral position on the wounds of the world. A few years ago we wrote about it as follows: “The flags have left their neutral aspect, we could say their 'diplomatic' aspect, to bring out the traces and peculiarities of their history. For the artist, the flag is a body on which events are deposited, it is a mother to whom all her children will always refer ... " Those paintings that do not flutter are imprinted on our retina as scenarios of an atavistic resistance, the promise of the future on the burnt rubble of every inflexible past. Marini's works record privations and pains, they are the informal accumulation of blind terror but also the silent embrace of a light that does not disappear from the scenario. Because painting is the hope of rebirth and flight, the challenge of creation against the defeat of destruction, a wind that creeps into the folds of the horizons, into the cracks that will become rivers, into the voids that will be young eyes looking towards the sky.

Every mother, as well as every painting, recalls the earth on which we walk, it is the cradle of seeds for new trees of knowledge, geological food that makes us all identical in the face of the rite of the sun. Marini’s Mothers are soaked in an earth that is bleeding, they are mixed with darkness and madness, as if to awaken us from the too many sleeps of reason. Suffering mothers who suddenly light up with their muscular matter, with their concealed vibrations, with their aesthetic resistance in a world that speaks the language of the future. The motherland is an earth mother who never stops giving birth to new children; Claudio Marini's flags are the clothes of every mother who resists in order to be reborn, bringing life where (in) humans draw death. Tomorrow lies in the seeds ...


IT_

Le MADRI di Claudio Marini sono le bandiere liquide che da tempo accompagnano la sua posizione morale sulle ferite del mondo. Qualche anno fa ne scrivevamo così: “Le bandiere hanno lasciato il loro aspetto neutrale, potremmo dire 'diplomatico', per far emergere le tracce e le peculiarità della loro storia. Per l’artista la bandiera è un corpo su cui vanno a depositarsi gli eventi, è una madre cui faranno sempre riferimento tutti i suoi figli…” Quelle pitture che non sventolano s’imprimono sulla nostra retina come scenari di una resistenza atavica, la promessa di futuro sulle macerie combuste di ogni inflessibile passato. I lavori di Marini registrano privazioni e dolori, sono il coacervo informale di un terrore cieco ma anche l’abbraccio silente di una luce che non scompare dallo scenario. Perché la pittura è speranza di rinascita e volo, la sfida della creazione contro la disfatta della distruzione, un vento che s’insinua tra le pieghe degli orizzonti, dentro le crepe che diventeranno fiumi, nei vuoti che saranno giovani occhi verso il cielo.

Ogni madre, così come ogni dipinto, richiama la terra su cui camminiamo, è la culla dei semi per nuovi alberi della conoscenza, cibo geologico che ci rende tutti identici davanti al rito del sole. Le Madri di Marini sono imbevute di terra sanguinolenta, s’impastano di buio e follia, quasi a ridestarci dai troppi sonni della ragione. Madri sofferenti che si accendono all’improvviso con la loro materia muscolare, con le loro vibrazioni sottotraccia, con la loro resistenza estetica in un mondo che parla la lingua del futuro. La madreterra è una madre a terra che non smette di partorire nuovi figli; le bandiere di Claudio Marini sono gli abiti di ogni madre che resiste per rinascere, portando vita dove gli (in)umani disegnano morte. Il domani risiede nei semi…

Using Format