CLAUDIO MARINI / PAESAGGI MARINI

curated by Italo Bergantini and Gabriele Simongini


February - April 2015

ROOMBERG ROMBERG'S Project Space - Latina (Italy)

Installation view, photo © Marcello Scopelliti

Untitled, 2014. Tecnica mista su tavola / mixed media on wood, 120 x 100 cm (ciascuno / each)

Untitled, 2014. Tecnica mista su tavola / mixed media on wood, 30 x 30 cm (ciascuno / each)

Untitled, 2014. Tecnica mista su tavola / mixed media on wood, 30 x 30 cm (ciascuno / each)

Untitled, 2014. Tecnica mista su tavola / mixed media on wood, 35 x 30 cm (ciascuno / each)

Untitled, 2014. Tecnica mista su tavola / mixed media on wood, [] [] [] 46 x 46 cm, [] 71 x 71 cm, [] [] 51 x 51 cm (cad. / each)

EN_

[...] Island letters, textile scraps with swirling and unpredictable patterns, fragments of ruffled residual draping, of mangled flags, of deteriorated curtains float in the sea of his work. In the suffering chaos of dispersed and fragmented existences, it is the toy letters which indicate a possible direction, a trajectory to try, a possible way out.

With a kind of synthetic sum of his previous research (from scraps to black flags) Claudio Marini finds new energy in games and irony, and he enjoys himself in an etymological sense, turning that sense of drama and impending tragedy which emanated from his black flags elsewhere. Those solitary and dispersed letters are the potential matrix for a new dialogue from which to begin in order to give sense to that which is senseless, meaning to that which is meaningless, a minimum of order to the infinite chaos.

Marine Landscapes”, are Claudio Marini’s interior landscapes which also become marine spaces in which everything floats adrift, towards a hypothetical new place. Claudio Marini faces his work each time like a castaway searching for a new landing and maybe in the end, all those letters to hang onto would infinitely form one same sentence: PAINTING AS FREEDOM.

(Text by Gabriele Simongini)

IT_

[...] Galleggiano nel mare dell’opera lettere-isole, cascami tessili dagli andamenti vorticosi e imprevedibili, lacerti increspati di panneggi residuali, di bandiere lacerate, di sipari malridotti. Nel caos sofferente di esistenze disperse e frammentarie, sono le lettere-giocattolo ad indicare una possibile direzione, una traiettoria da mettere alla prova, un’eventuale via d’uscita.

Con una sorta di sintetica summa delle sue ricerche precedenti (dai cascami alle bandiere nere) Claudio Marini prende nuova energia dal gioco e dall’ironia, si diverte in senso etimologico, volgendo altrove quel senso di dramma e tragedia incombente che promanava dalle sue bandiere nere. Quelle lettere solitarie e disperse sono le matrici potenziali di un nuovo dialogo da cui si può ripartire per dare senso all’insensato, significato all’insignificante, un minimo d’ordine al caos infinito.

Paesaggi Marini”, paesaggi interiori di Claudio Marini che però diventano anche spazi marini su cui tutto galleggia alla deriva, verso un altrove ipotetico. Ogni volta Claudio Marini affronta l’opera come un naufrago che cerca un nuovo approdo e forse tutte quelle lettere a cui aggrapparsi alla fine formerebbero per infinite volte una sola frase: PITTURA COME LIBERTA’.

(Testo di Gabriele Simongini)

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